Muslimit uskovat - ja samaa
vakuuttavat peruskoulun oppikirjat – että Muhammed oli kuolemaansa mennessä
vuonna 632 perustanut sekä islaminuskon että jättimäisen muslimivaltion. Tämän
kanssa on ristiriidassa, ettei Muhammedista löydy arkeologista aineistoa yli
sataan vuoteen hänen oletetun kuolemansa jälkeen, ei liioin kirjallisia tietoja
muslimilähteistä. Muhammed – nimisestä henkilöstä
tosin on pari mainintaa 600-luvun kristillisissä teksteissä, mutta niiden tiedot
eivät sovi yhteen profeetan myöhemmän elämäkerran kanssa. Merkintöjä pidetään
myöhempinä lisäyksinä käsikirjoituksiin.
Vasta 1930-luvulla uskallettiin
ensimmäisen kerran väittää, että profeetta Muhammed lähipiireineen
oli pelkkä taruhenkilöiden seurue, joka keksittiin vasta 700-luvun jälkipuoliskolla. Jos
näin oli, mihin häntä olisi tarvittu?
Vastaus on ilmeinen: jokainen
uskonto tarvitsee profeettansa. Lisäksi jokainen hallitsija tarvitsee tarinan
omasta erinomaisuudestaan. Asiat olisivat voineet kehittyä seuraavasti.
Umaijadien valtakunta 600-luvun
Lähi-idässä oli kehittänyt oman versionsa kristinuskosta,
arabikristillisyyden, jonka avainlauseet yhä löytyvät Kalliomoskeijan seinästä
Jerusalemin temppelivuorella. Toisin kuin arabeja ympäröivillä
juutalaisuudella, zarathustralaisuudella ja Bysantin kristinuskolla siltä
puuttui kuitenkin oma profeetta ja tämän kirjoittama pyhä kirja. Molemmat puutteet
korvattiin 700-luvun loppuun mennessä uuden hallitsijasuvun, abbasidien
toimesta. Kolmas puuttuva asia oli Mooseksen laki, jonka tilalle löydettiin
profeetan sunna.
Vuonna 750 kalifaatin sisällissota
päättyi Persiasta tulleen abbasidi–suvun voittoon. Vanhoissa umaijadikolikoissa
oli jo pitkään esiintynyt Jeesuksen kunnianimi, muhammad, eli ylistetty. Abbasidien tultua valtaan nimestä
leivottiin valtionuskonnon kaipaama profeetta. Samalla abbasidit kehittivät
tarinan, että juuri Muhammed oli perustanut heidän jättivaltakuntansa, ja he
itse olivat profeetan aitoja sukulaisia tämän sedän, Abbasin, kautta. Lopuksi
Lähi-idän ja Iranin luostareista koottiin vielä sekalainen kokoelma vanhojen saarnatekstien
muistiinpanoja. Niistä koottiin mukamas Muhammedin itsensä sanelema pyhä kirja,
Koraani. Tästä kokoamisprosessista ei historiaan ole jäänyt mitään jälkiä. Ehkä jäljet tuhottiin tarkoituksella, koska kirjan piti heti näyttää ikivanhalta.
Tämä ei olisi ollut ensimmäinen kerta,
kun valtaan nousseet oikeuttavat asemansa vetoamalla menneisyyden suurtekoihin.
Kun Kustaa Vaasa vuonna 1523 julistautui kuninkaaksi, tämä alemmasta aatelista
ponnistanut nousukas otti käyttöön Olaus Magnuksen goottilaisen teorian. Sen
mukaan ruotsalaiset olivat kaiken sivistyksen alkujuuri ja polveutuivat Nooan
pojanpojasta Maagogista. Kustaan seuraaja Eerik sai järjestysnumerokseen 14,
koska Olaus oli löytänyt hänelle peräti 13 samannimistä edeltäjää. Goottilainen
valtiomyytti oli Ruotsin suurvalta-ajan virallista historiaa, jonka loisteessa
kelpasi paistatella.
Valtiomyytit ovat todellisuudessa
historian vakiotavaraa. Roomalaisilla oli Romulus ja Remus, juutalaisilla
Mooses – kaikki muuten orpoja, kuten sattumoisin Muhammed. Kreikkalaisilla oli
Odysseus harharetkineen, jotka Homeros kirjasi muistiin. Daniel Juslenius kehitti
valtiomyyttiä myös meille suomalaisille. Meidän muinaisen suurvaltamme kuninkaana olisi
ollut muun muassa Atus I Otus. Tästä kannattaa muistuttaa, kun keskustelee muslimin kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti