perjantai 3. marraskuuta 2017

Löytyykö Muhammed Kalliomoskeijasta?

Tärkeä todiste, joka koskee Muhammedin historiallisuutta, löytyy Jerusalemin temppelivuorelta. Vuonna 691 kalifi al-Malik rakennutti sinne niin sanotun Kalliomoskeijan. Kyse ei ole Muhammedin ihmiskasvoisen ratsun Buraqin jättämistä kavionjäljistä, jotka nekin löytyvät temppelistä, vaan mosaiikkikirjoituksesta, joka kiertää pyhäkön seiniä. Kalliomoskeija oli al-Malikin ensimmäinen suuri rakennushanke sen jälkeen, kun hän oli voittanut sisällissodan ja anastanut vallan. Se oli laajan arabivaltion pääpyhäkkö ja pyhiinvaellusten ykköskohde.
        Arkeologisissa lähteissä sana ”Muhammed” esiintyy vain parissa kolikossa ennen ilmestymistään Kalliomoskeijan seinälle. Kirjoitus on erityisen tärkeä, koska tekstiyhteys paljastaa, mitä sanalla tarkoitetaan.
        Kalliomoskeijan sisemmän arkadin koko teksti on luettavissa internetissä esimerkiksi täältä. Erikoista on se, että Jeesus on kirjoituksen päähenkilö, kuten jokainen voi havaita. Lyhyessä mosaiikkitekstissä Jeesus mainitaan nimeltä kolme kertaa. Teksti tarkentaa hänen merkitystään uskonnossa. Jeesus on Marian poika, Jumalan lähettiläs ja palvelija mutta ei hänen poikansa. Jeesus on Jumalan Sana ja Henki hänen luotaan, ja enkelit ympäröivät häntä.  Jeesus myös tuomitsee (”kutsuu koolle”) epäuskoiset viimeisellä tuomiolla. 
        Muhammed mainitaan tekstissä vain kerran. Todetaan, että ”Muhammed on Jumalan palvelija ja Hänen lähettiläänsä”. Samat kunnianimet annetaan Jeesukselle: ”Jumala, siunaa lähettilästäsi ja palvelijaasi Jeesusta, Marian poikaa.”
        Kirjoitus herättää vaikean kysymyksen. Jos Muhammed todella oli sanellut islamin Pyhän kirjan 60 vuotta aikaisemmin, perustanut Jumalan ohjauksessa islamilaisen supervaltion ja tarjonnut elämäntapansa sen ikuiseksi laiksi, miksi häneen suhtaudutaan niin nuivasti islamilaisen valtion päätemppelissä, kun sellainen saadaan viimein rakennetuksi? Lyhyt maininta Muhammedista on myös irrallinen ja sisältää samat asiat, jotka kerrotaan Jeesuksesta.

        Saksalainen islamin tutkija Christoph Luxenberg tarjoaa ongelmaan yllättävän ratkaisun. Sana Muhammed on arabiaa ja tarkoittaa kirjaimellisesti ”ylistetty”.  Luxenbergin mukaan kirjoitus ei puhukaan henkilöstä nimeltä Muhammed vaan tulisi kääntää ”Ylistetty on Jumalan palvelija ja Hänen lähettiläänsä.” Myös tämä lause puhuu Jeesuksesta. Sana ”ylistetty” on hänelle annettu kunnianimi Jumalan lähettilään ja Jumalan palvelijan ohella.
        Koko arkaditeksti käsittelee Luxenbergin mukaan Jeesusta ja täsmentää hänen asemaansa. Teksti polemisoi bysanttilaista kristinuskoa vastaan ja antaa arabiuskonnolle siitä erottuvan identiteetin.  Kyse ei ole vielä islamista. Arabiuskonto ymmärtää itsensä tässä vaiheessa eli vuonna 691 kristinuskon oikeaoppiseksi muodoksi pääprofeettanaan Jeesus, Marian poika.
        Profeetta Muhammed on Luxenbergin mukaan siis alun perin Jeesus. Lukuvirheen takia hänen kunnianimensä ”Ylistetty” alkaa elää omaa elämäänsä ja muuttuu lopulta arabiprofeetaksi nimeltä Muhammed. Loppu on sitten historiaa.
        Luxenbergin esittämä tulkinta poistaa Kalliomoskeijan tekstissä olevan ristiriidan (tekstin outo hyppäys Muhammediin) ja tekee kokonaisuudesta järkevämmän. Tulkinta ei liioin ole ristiriidassa minkään tiedossa olevan historiallisen faktan kanssa. Alkuperäinen Muhammed löytyy siis Kalliomoskeijan seinästä! 

LÄHTEET 
Christian Luxenberg, 2010. A new interpretation of the arabic inscription in Jerusalems’s Dome of the Rock, Teoksessa: Karl-Heinz. Ohlig & Gerd R. Puin (toim.) The hidden origins of Islam. New research into its early history (s.125-151). Amherst, N.Y.: Prometheus Books.








Kalliomoskeijan mosaiikkeja (kuva: Andrew Shiva)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti