Seuraava satunnainen esimerkki
osoittaa, miten islamissa osataan luoda tarinoita vähistäkin aineista.
Tunnettu brittiläinen
kasvatussosiologi Sally Tomlinson
kirjoittaa (2017): ”Kristillinen teologia
omaksui laajalti sellaisen kannan, että vammaisuus ja viallisuus olivat jumalan
rangaistuksia.” ”Islam suhtautui asiaan toisin, ja Profeetan kerrotaankin
hyväksyneen vammaiset ihmiset ystävikseen.”
Länsimainen intellektuelli panee tässä
tuttuun tapaan islamin ja kristinuskon keskinäiseen paremmuusjärjestykseen. Onneksi hän antaa myös lähdeviitteen. Se on islamilaisella sivustolla ”Why Islam?”
oleva Saulat Pervezin artikkeli ”The
treatment of handicapped people in Islam” (2014).
Pervez on Pakistanista kotoisin oleva muslimikirjailija.
Pervez tunnustaa, että Koraanissa
ei oikeastaan puhuta mitään vammaisuudesta. Suurassa 80 on kuitenkin kohta,
jossa Jumala nuhtelee Muhammedia
siitä, miten hän kohteli Abdullah ibn
Umm Maktumia. Tähän viitataan Koraanissa vain ”sokeana”, mikä Pervezin
mukaan tarkoittaa, että Profeettaa ei nuhdeltu
välinpitämättömyydestä vammaista ihmistä kohtaan (eipä tietenkään) vaan siitä,
että hän laiminlöi henkilön, joka tuli Profeetan luo oppiakseen jotain. Profeetta oli kuitenkin juuri sillä hetkellä kiireinen, sillä hän keskusteli toisen henkilön kanssa. Pervez kertoo,
että Muhammed alkoi tervehtiä Jumalalta saatujen moitteiden jälkeen Abdullahia
ystävällisesti ja nöyrästi ja nimitti hänet usein jopa sijaisekseen Medinassa.
Tässä on siis auki purettuna todiste siitä, että islam suhtautuu myönteisesti vammaisuuteen.
Katsotaanpa tarkemmin. Koraanin
säkeet kuuluvat seuraavasti: ”Hän rypisti
otsaansa ja kääntyi pois, kun sokea tuli hänen luokseen.” Tämän jälkeen teksti
epäloogisesti vaihtaa persoonaa ja moittii ”sinua” sokean ihmisen
syrjinnästä, kun taas rikasta ”sinä” kohtelet kunnioittavasti. Suura rinnastaa tällaisen
käytöksen Jumalan osoittamaan hyvyyteen ja kuvailee mehevästi maan antimia: ”Me murramme hänelle maan kamaran ja annamme
sen kasvaa viljaa, rypäleitä ja yrttejä, oliiveja ja palmuja, tuuheita
puutarhoja, hedelmiä ja laitumia.” Vertailu perustelee kehotusta parannukseen.
Suuras ei siis kerro, kuka on ”hän”
tai ”sinä”, joka suhtautuu nurjasti sokeaan. Miljöökuvauksen perusteella voi päätellä
ainakin sen, ettei olla lähelläkään Mekkaa tai Medinaa, missä vuotuinen
sademäärä tekee mahdottomaksi harjoittaa maataloutta tuuheine puutarhoineen. Suura ei liioin kerro, että "sinä" olisi ollut keskustelemassa jonkun toisen kanssa.
Koko tarina ei selvästikään kerro
mistään yksittäisestä tapahtumasta. Se on kuviteltu moralisoiva esimerkki,
missä saarnan kohdetta syytetään yleisellä tasolla siitä, että tämä torjuu kyllä apua tarvitsevan kerjäläisen, mutta kohtelee ystävällisesti
rikasta miestä, joka ei apua tarvitse. Tarinan ydin ei siis ole vammaisuudessa.
Mistä sitten tulee arvelu, että ”hän”
olisikin itse Muhammed? Voisi arvata, että tekstiyhteydestä, koska
kyseessä on sentään Koraani. Valitettavasti johtolanka ei vie eteenpäin,
sillä Koraanissa ei muuallakaan puhuta Muhammedista. Koraanin islamilaisiin suomennoksiin
on tosin ujutettu sana ”Muhammed” jopa kymmeniin paikkoihin, mutta
todellisuudessa sana esiintyy arabiankielisessä Koraanissa vain neljä kertaa.
Jopa neitsyt Maria mainitaan useammin – 34 kertaa.
Seuraavaksi kannattaa etsiä varhaisinta
mainintaa siitä, että tapahtuma kuvaa profeetta Muhammedin ja Abdullah
ibn Umm Maktumin kohtaamista. Tarinan varhaisin versio löytyy hadith -kokoelmasta ”al-Muwatta”, joka on kirjoitettu
luultavasti 800-luvun alussa, teoksen 15.
kirjan hadithista numero 4. Islam ei olisi nimensä veroinen, jos asiasta ei olisi
noussut vielä riitaa. Shiialaiset eivät selitystä hyväksy.
Tapaus osoittaa jälleen kerran,
miten muslimien omat tiedot pysähtyvät 800-luvulle. Se on
toivottoman myöhäistä, jos tarkoituksena oli todistaa jotain kahden henkilön
tapaamisesta 200 vuotta aikaisemmin. Tarinan opetus on, että länsimainen
intellektuelli on taas kerran nielaissut muslimien jutut vailla omaa arvostelukykyä.
Entä sitten kristinusko ja
vammaisuus? Martti Lutherin tiedetään
suhtautuneen vammaisiin lapsiin taikauskoisesti. Se ei riitä todistamaan, että
kristinusko yleensä olisi suhtautunut vammaisuuteen täysin kielteisesti.
Päinvastaisesta asenteesta puhuvat monet kohdat jo Uudessa Testamentissa, missä
Jeesus paransi ihmetekoina sairaita
ja vammaisia. Muhammedista ei kerrota mitään vastaavaa, vaikka ihmeitä hänenkin
väitetään tehneen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti