Michael Cook, 1983. Muhammed.
Helsinki: Nostromo. Suomentanut Otso Kantokorpi. 135 sivua.
Englantilainen historioitsija Michael Cook (s. 1940)
julkaisi vuonna 1977 yhdessä Patricia Cronen kanssa teoksen Hagarism, joka esitti hyvin spekulatiivisen
teorian islamin synnystä. Kirja oli aikanaan epädogmaattinen tuulahdus ja
vapautti ilmapiiriä, vaikka kirjoittajat pian luopuivatkin villeimmistä
ajatuksistaan.
Pieni, jo kadonnut kustannusyhtiö julkaisi Cookin
seuraavan Muhammed-teoksen suomeksi vuonna 1991. Kirjan lukeminen osoittaa,
että Cook luotti Muhammedin historiallisuuteen. Hän tosin antaa esimerkkejä
siitä, miten hadith -perinteessä Muhammed-tarinat ajan myötä rikastuivat ja
muuttuivat entistä tarkemmiksi. Se tietysti voisi panna epäilemään niiden
aitoutta. Silti Cook katsoo, että ”perinteisessä
Muhammedin elämäkerrassa on epäilemättä historiallinen ydin, ja hyvin harkittu
valikoivuus saattaa riittää sen paljastamiseen”.
Koraanin suhteen Cook arvioi, että vailla mitään
ulkopuolista tukea pelkästään Koraanin teksteistä ”voisimme todennäköisesti päätellä, että Koraanin keskushahmo oli
Muhammed ja että hänen elämänsä näyttämö oli läntisessä Arabiassa.” Tästä voisi olla myös eri mieltä, kuten blogin
edellisistä päivityksistä käy ilmi.
Cook ei väitä Muhammedin historiallisuutta varmaksi vielä
Koraanin tai hadith -perinteen nojalla. Sen sijaan hänen mielestään 600-luvun
kristillinen lähdekirjallisuus ”sulkee
pois kaikki epäilyt Muhammedin historiallisuudesta”.
Cookin esittämä todistusaineisto on käyty läpi tämän blogin
aiemmissa päivityksissä, joten lukijat pääsevät arvioimaan sitä myös itse.
Tässä suhteessa tilanne on nykyisin helpompi kuin 1980-luvun alussa, jolloin
Cook kirjoitti teoksensa. Silloin internetiä ei ollut, ja pääsy
alkuperäislähteisiin oli vaikeaa. Nyt tärkeimmät tekstit on saatavilla
englannin kielellä myös verkosta ja löytyvät luetteloituna ja osin painettuna
yhdestä ainoasta kirjasta (Hoyland: Seeing
islam as others saw it, 1997).
Cook pitää toisaalta myös Lähi-idän menestyksekästä arabivalloitusta
todisteena Muhammedin historiallisuudesta. Hän kirjoittaa: ”Muhammedin oppi ja hänen tapansa käyttää sitä toivat tähän
yhteiskuntaan huomattavan, joskin ohimenevän, päämäärien johdonmukaisuuden.
Ilman sitä on vaikea kuvitella, kuinka Arabian heimoyhteiskunnan jäsenet
olisivat voineet valloittaa merkittävän osan tuolloin tunnetusta maailmasta.”
Cook yhtyy käsitykseen, että ilman uskonkiihkoa arabit eivät
olisi sotilaallisesti pärjänneet niin hyvin kuin tapahtui. Tämähän on yleinen käsitys
asioiden kulusta 600-luvun Lähi-idässä: beduiinit hyökkäsivät Koraani vasemmassa
ja käyräsapeli oikeassa kädessä. Roomalaiset legioonat väistyivät.
Uudemmat teoriat ovat tarjonneet tällekin asialle uskottavia
vaihtoehtoja. Ehkä mitään hyökkäyssotaa ei ollutkaan? Esimerkiksi israelilainen
Yehuda Nevo toteaa, että muslimien väittämistä suurista tuhoamistaisteluista ei
ole löydetty yhtään arkeologista todistetta.
Lähteet
Hoyland,
R. G. (1997). Seeing islam as other saw it. A survey and evaluation of Christian,
Jewish and Zoroastrian writings on early Islam. Studies in Late Antiquity and Early Islam 13. Princeton, N.J.: The
Darwin Press
Nevo, Y. E.
& Koren, J. (2003). Crossroads to Islam. The origins of the Arab religion and the Arab
state. Amherst, N.Y.: Prometheus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti