Sana ”Muhammed” esiintyy Koraanissa neljä kertaa. Kolmessa
aiemmin käsitellyssä kohdassa kyse näytti olevan Jeesusta tarkoittavasta kunnianimestä ”ylistetty”.
Neljäs esiintymä on kuitenkin erilainen.
Liittoutuneiden suura (33:40) ”Muhammed
ei ole kenenkään miehenne isä, vaan Hän on Jumalan sananjulistaja ja
profeetoista viimeinen, heidän sinettinsä. Jumala on kaikkitietävä.”
Islam sai oppinsa ”viimeisestä
profeetasta” manikealaisuudesta. Siinä profeetta Mania pidettiin Aatamista
alkaneen vanhatestamentillisten profeettojen sarjan jatkajana. Hänestä käytettiin
kunnianimeä ”profeettojen sinetti”. Ilmaisu tarkoitti, että Mani vahvisti eli
sinetöi edeltäjiensä sanoman. Kun Muhammed ilmestyi islamiin, hänet alettiin
tulkita sinetiksi toisessa mielessä eli niin, että hän olisi ehdottomasti vihoviimeinen
profeetta - aivan kuten kirjeeseen ei voi enää lisätä mitään, kun se on kerran suljettu.
Suurassa 33 puhutaan profeetasta, jolle Jumala myöntää kristinuskolle
vieraita seksuaalisia etuoikeuksia. Hän saa naida haluamansa määrän uskovia
naisia ja ottaa orjattaria mistä uskonryhmästä tahansa. Suurassa kerrotaan myös
Muhammedia koskeva tarina, joka jääkin Koraanissa ainoaksi lajissaan. Siinä profeetta
ihastuu oman ottopoikansa Zaidin vaimoon. Hän saa Jumalalta poikkeusluvan mennä
naimisiin tämän kanssa, kunhan alkuperäiselle parille ensin järjestetään avioero.
Jae 33:40 toteaa myös, että Muhammed ei ole kenenkään
miespuolisen henkilön isä. Tämä on välttämätön ominaisuus, sillä jos
Muhammedilla olisi ollut poika, tämäkin olisi profeetta, jolloin
Muhammed ei olisi voinut olla profeettojen sinetti. Niinpä abbasidihallitsijat joutuivat
laskemaan sukulaisuutensa Muhammediin profeetan sedän, Ibn Abbasin, kautta. Näin
ei jouduttu käyttämään matriarkaalista linjaa, mikä olisi ollut alentavaa.
Aikuiseksi varttuneen miespuolisen perillisen puute jäi tosin epäuskottavaksi piirteeksi elämäkertaan,
sillä profeetalla kerrottiin toisaalta olleen samalla kertaa jopa yksitoista puolisoa sekä
luvuton määrä orjattaria ja jalkavaimoja. Muhammedin miehiset kyvyt olivat sitä
paitsi aivan vertaansa vailla. Hänen kerrotaan kiertäneen järjestyksessä
vaimojaan päivin ja öin, mitä varten hänellä oli 30 miehen voimat. Asiasta kertoo erittäin luotettava hadith (Sahih Bukhari 1:5:268).
Suuran 33 sisältö on joka tapauksessa epäkristillinen, joten
siinä mainittu ”Muhammed” ei voi olla Jeesus. Suura 33 onkin ainoa, jossa
varmuudella puhutaan profeetasta nimeltä Muhammed.
Koraanissa on lisäksi paljon kohtia, joissa puhutaan nimeltä mainitsemattomasta profeetasta tai lähettiläästä. Seuraavaksi tarkastellaan, löytyisikö niistä jotain Muhammediin viittaavaa.
Koraanissa on lisäksi paljon kohtia, joissa puhutaan nimeltä mainitsemattomasta profeetasta tai lähettiläästä. Seuraavaksi tarkastellaan, löytyisikö niistä jotain Muhammediin viittaavaa.
LÄHTEET
Ohlig, K-H. (2013). From Muhammad Jesus to prophet of the Arabs.
Teoksessa: K-H. Ohlig (toim.) Early
islam. A critical reconstruction based on contemporary sources (s. 251-307).
New York: Prometheus.
Stroumsa, G.G. (1986). “Seal of the prophets”. The nature of the Manichean metaphors. Teoksessa: Jerusalem studies in Arabic and Islam, 7. Jerusalem: Magnet Press. https://web.archive.org/web/20111229142148/https://pluto.huji.ac.il/~stroumsa/Seal.pdf
Stroumsa, G.G. (1986). “Seal of the prophets”. The nature of the Manichean metaphors. Teoksessa: Jerusalem studies in Arabic and Islam, 7. Jerusalem: Magnet Press. https://web.archive.org/web/20111229142148/https://pluto.huji.ac.il/~stroumsa/Seal.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti