Koraanin
tutkimus ei ole antanut tukea ajatukselle, että kirja olisi arabiprofeetta
Muhammedin tekemä. Tulokset viittaavat päinvastoin siihen, että Koraani koostuu
suunnilleen 500–700-luvuilla ja lähinnä Persiassa kirjoitetuista lyhyistä tekstikatkelmista,
jotka on toimitettu ja koottu yhteen vuoden 800 paikkeilla. Katkelmat ovat
Lähi-idän kristittyjen saarnaajien itselleen tekemiä muistiinpanoja saarnoiksi
ja kieleltään useammin syyroarameaa kuin arabiaa. Suuri osa on tehty niin
alkeellisella kirjoitusjärjestelmällä, että teksti on ollut lukukelpoista lähinnä
kirjoittajalle itselleen. Tyylianalyysin perusteella tekijöitä arvellaan olleen
ehkä puolisen sataa.
Koraani
luultavasti syntyi niin, että Muhammed-innostuksen alettua 700-luvun puolivälin
jälkeen uudelle profeetalle alettiin kaivata Mooseksen esikuvan mukaista omaa
kirjaa. Tämä johti vanhojen uskonnollisten tekstien etsimiseen ja niiden
kokoamiseen kirjaksi, joka sitten ajateltiin Muhammedin sanelemaksi. Jotkut
laajimmista suurista olivat tosin liikkuneet itsenäisinä teoksina jo
vuosikymmeniä aikaisemmin.
Varhaisin
profeetta Muhammedia laajasti käsittelevä teksti on Ibn Hishamin hänestä
kirjoittama elämäkerta Sirat Rasul Allah
eli ”Jumalan sanansaattajan elämäkerta”. Se koostuu Muhammedia koskevista
tarinoista, jotka on pantu aikajärjestykseen ja usein liitetty Koraanin
jakeiden yhteyteen. Ibn Hishamin sanotaan kuolleen vuonna 834, mutta hänestä ei
tiedetä mitään varmaa. Tarinat ovat vanhempia, sillä muita varhaisia tekstejä
vertailemalla on päätelty, että monien taustalla on yhteinen alkuteos, vuonna
767 kuolleeksi ilmoitetun Ibn Ishaqin tekemä ja sittemmin kadonnut Muhammed–elämäkerta.
Ibn Hisham ilmoittaa sen itse päälähteekseen.
Varhaisin
nykyään tunnettu Muhammed–lähde on siten Ibn Hisham. Kaikki myöhemmät ovat siitä
riippuvaisia. Se ei tarkoita, että Muhammed–perinteen kasvu olisi katkennut Ibn
Hishamiin. Muhammedista kirjoitettiin lisää elämäkertoja, joissa tarina kerta
kerran jälkeen rikastui. Merkittävin historioitsija oli Al-Tabari (k. 922),
joka oikeastaan viimeisteli valtavalla historiikillaan koko Muhammed–saagan.
Al-Tabaria pidetään usein nimimerkkinä, koska hänen nimissään olevia
kirjoja on niin valtava määrä. Tyylianalyysin perusteella on alettu myös uskoa,
että nämä kirjat olisi ainakin viimeistelty vasta 1100– ja 1200 – luvuilla.
600–luvun
muutamaa harvaa mainintaa Muhammedista on pidetty myöhemmin tehtyinä lisäyksinä
kristillisiin käsikirjoituksiin. 700–luvulla Muhammed ilmestyy kristillisiin
teksteihin ensin arabien kuninkaana ja sitten myös uskonnollisena hahmona. 700-luvun lopulla profeetta Muhammed alkaa
löytyä arabialaisista hautakivistä. Vasta
tällöin nimi asettuu islamilaiseen yhteyteen. Näyttää siltä, että Muhammedia koskeva
tarinaperinne on alkanut vasta 700–luvulla. Koska Muhammedin kerrotaan kuolleen
vuonna 632, myös kaikkein varhaisimpienkin tarinoiden etäisyys niiden
päähenkilöön on yli sata vuotta ja vähintään viisi sukupolvea. Ajallinen
etäisyys on toivottoman pitkä, jotta niitä voisi pitää aitona muistitietona.
M. Gross & K-H. Ohlig
(toim.) (2010-2017). Die Entstehung einer Weltreligion
I-IV. Berlin: Verlag Hans Schiler.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti