Muhammedin elämäkerrassa mainitaan hänen kaksi ensimmäistä
taisteluaan, joista on tullut kuuluisia. Niistä kerrotaan esimerkiksi
peruskoulun islamin oppikirjoissa. Badrin taistelun Muhammed voitti, Uhudin
taistelun hän hävisi.
Taistelut ovat siitä erikoisia, että niistä kerrotaan ensimmäisen
kerran vasta 200 vuotta myöhemmin, eli Ibn Hishamin tekemässä Muhammedin
elämäkerrassa. Jos Muhammed ei ole
historiallinen henkilö, mistä nämä taistelut ilmestyivät hänen elämäkertaansa?
Ja miten on mahdollista, että Jumalan profeetta hävisi toisen niistä? Eikö
Jumala ollutkaan hänen puolellaan?
Orientalistit ovat jo sata vuotta olleet selvillä
siitä, että kuvauksella Badrin taistelusta on yhtäläisyyksiä Vanhan Testamentin
kertomuksiin. Erään muslimin kerrottiin nähneen ennen taistelua
mekkalaisten tappiota ennustavan unen. Se muistutti Gideonille raportoitua
enneunta midianilaisten tappiosta (Tuomarien kirja 7: 2-8). Myös Muhammedin
armeijan koko (300 miestä) oli sama kuin Gideonilla. Toisinaan sen kooksi on
esitetty 318, joka tällöin on sama kuin Abramin sotajoukon koko hänen
sotiessaan kuninkaita vastaan (1.Moos. 14:14).
Ennen taistelua Muhammed tekee Abu Bakrin kanssa
tiedusteluretken ja saman tekee Gideon palvelijansa Puuran kanssa (Tuomarien
kirja 7: 10). Veden juominen lähteestä edeltää molempia taisteluita, ja sen
avulla erotetaan uskovat muista. Taistelua edeltää kaksintaistelu, joka vastaa
Daavidin taistelua Goljatia vastaan (1. Sam. 17). Muhammedin kamelien lukumäärä
(70) on saatu Raamatusta, missä muun muassa Elimin keitaalla kasvoi 70 palmua,
ja Mooseksella oli heilutusuhrivaskea 70 talenttia (2.Moos, 15.27 ja 38:29).
Sana Badr esiintyy Koraanissa Imranin perheen
suurassa (3:123). Muslimien hyväksymässä suomennoksessa (islamopas.com) kohta
kuuluu seuraavasti: Olihan Jumala auttanut teitä Bedrin taistelussa,
kun olitte huonommassa asemassa; antakaa siis Jumalalle kunnia, jotta olisitte
kiitollisia! Silloin sinä sanoit uskovaisille: »Eikö teille riitä, että
Herranne tukee teitä kolmella tuhannella Ylhäältä lähetetyllä enkelillä?
Jaakko Hämeen-Anttilan suomennoksesta (samoin kuin
Koraanista) taistelua merkitsevä sana puuttuu, ja kohta kuuluu: "Jumala
auttoi teitä Badrissa". Christoph Luxenbergin mukaan ilmaisu
"Jumala auttoi teitä Badrissa" on edelleen väärin ja oikea
tulkinta olisi "Jumala auttoi teitä taivaallisella avulla" (bi-'idr).
Tähän päästään, kun sanaan b-d-r joskus myöhemmin lisätty diakriittinen merkki
(äännettä a tarkoittava fatha) poistetaan ja
konsonanttiyhdistelmä luetaan syyriaksi eikä arabiaksi. Taivaallisesta avusta
todella puhutaankin heti seuraavassa jakeessa: "Herranne lähettää
teidän avuksenne 3000 enkeliä".
Tarina Badrin taistelusta on siten saanut alkunsa
Koraanin konsonanttikirjoituksen väärintulkinnasta. Imranin perheen
suurassa mainittu b-d-r alettiin tulkita paikannimeksi, ja sen ympärille syntyi "Badrin" taistelu, jossa uskovia riensi auttamaan 3000
enkeliä. Luxenbergin tulkinnan mukaan kohdassa puhutaan vain jostain uskovia
kohdanneesta ahdingosta yleensä, jolloin heitä auttamaan tuli enkeleitä.
Tarina sai lisäväriä, kun siihen etsittiin lisää
yksityiskohtia Tuomarien kirjassa kerrotusta taistelusta Gideonin ja
midianilaisten välillä.
Lähteet
Christoph Luxenberg: ”Keine
Schlacht von "Badr". Zu Syrischen Buchstaben in frühen
Koranmanuskripten”, Vom Koran zum Islam. Shriften zur frühen Islamgeschichte und zum Koran.
Teoksessa M.Gross & K-H Ohlig (toim.), s. 642-676. Berlin: Schiler, 2009.
Hans von Mtzik: The Gideon-Saul Legend and the Tradition of
the Battle of Badr.Julkaistu uudelleen teoksessa: Ibn Warraq (toim.) Koranic
Allusions. The Biblical, Qumranian and Pre-Islamic Background to the Koran., s. 239-250.
Prometheus Books, 1915/2013.
Kuva 1. Enkelit Badrin taistelussa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti