Muhammedin elämäkerrassa saa paljon huomiota hänen kaksi
ensimmäistä taisteluaan. Badrin taistelun Muhammed voitti, Uhudin taistelun hävisi.
Marraskuun päivityksessä kerrottiin Badrin taistelusta. Uhudin taistelu on
vielä erikoisempi, sillä sen Muhammed hävisi. Miten on mahdollista, että
Jumalan profeetta kärsii tappion monijumalaisille? Eikö Jumala ollutkaan hänen
puolellaan?
Vastaus löytyy Koraanista Imranin perheen suurasta. Islamilaisen
selityskirjallisuuden mukaan suura mainitsee muslimien voiton Badrissa, mutta
siirtyy myöhemmin puhumaan heidän tappiostaan: "Te pakenitte
kääntymättä kehenkään päin, vaikka profeetta kutsui teitä teidän takaanne"
(3:153). Koraanin selittäjien täytyi näiden säkeiden takia keksiä jokin sellainen
taistelu, jonka muslimit häviävät.
Kerrotaan, että taistelussa
kuoli 22 monijumalaista ja 65 ansaria (auttajaa) ja hijran suorittanutta
miestä. Toisinaan kokonaismääräksi tarjotaan 70, mikä on Mooseksen
kirjoissa usein esiintyvä pyhä luku. Muslimifeministit
ovat käyttäneet tappioita perusteena sille, että islam hyväksyy moniavioisuuden,
sillä yhteisöön jäi nyt useita orpoja ja leskiä,
jotka tarvitsivat suojelua.
Taistelussa tapahtui myös ihmeitä. Muhammed pani erään
sotilaan nuolella ammutun silmän takaisin paikoilleen. Myöhemmin tämä silmä
osoittautui paremmaksi kuin haavoittumaton. Myös Muhammediin osui kivi, ja hän
menetti oikean alaleuan poskihampaansa. Kiven heittäjä oli Utba ibn Abi Waqqas. Taistelun
tiimellyksessä tehtiin havaintoja paitsi vastustajien nimistä myös käydyistä
keskusteluista, jotka sitten raportoitiin 200 vuotta myöhemmin. Muhammedin
kokemat vahingot yhdistetään suuran säkeeseen 144, jossa puhutaan Jumalan
lähettilään kuolevaisuudesta.
Uhudin taisteluun liittyy yksityiskohtia, jotka voi tunnistaa päivänpoliittisiksi.
Sellainen on tarina, jossa Muhammed teloittaa omin käsin Muawija ibn Mughiran.
Tämän kerrotaan olleen umaijadikalifi al-Malikin isoisä. Ibn Hishamin kirjoitti teoksensa
valtakunnassa, jonka hallitsijoina olivat abbasidit sen jälkeen, kun nämä
olivat kukistaneet umaijadikalifit. Uusille hallitsijoille sopi, että itse
Jumalan profeetta oli omin käsin katkaissut kaulan umaijadien esi-isältä.
Taistelukuvauksessa on myös
veijaritarinoita. Tällainen tapaus oli Usairim, joka ei taistelupäivään
mennessä ollut osoittanut mitään kiinnostusta Muhammedin opetuksiin. Hän
ryntäsi miekkoineen taistelun tiimellykseen ja haavoittui kuolettavasti.
Kuolevalta kysyttiin: "Mikä toi sinut tänne, Amr?" Hän vastasi: "Mieltymys islamiin." Mies pääsi Paratiisiin, vaikkei ollut koskaan
rukoillut.
Ibn Hisham kertoo, että Jumala
lähetti Uhudin taisteluun liittyvänä ilmestyksenä kuusikymmentä jaetta Imranin
perheen suurasta (3: 121–179). Jakeissa moititaan
niitä, jotka moitteen ansaitsivat. Tappio
pantiin niiden tiliin, jotka eivät noudattaneet Profeetan käskyjä. Näin häviö
muuttui oppitunniksi.
Jumalan lähettiläs ilmoitti, että taistelun marttyyrit olivat
päässeet Paratiisin portin luo, Bariq-virran varrelle, missä he asuivat
vihreissä teltoissa ja saivat ruokansa Paratiisista aamuin illoin. Toisaalta Muhammed kertoi myös, että Uhudin
marttyyrit olivat muuttuneet vihreiksi linnuiksi, jotka asuivat kultaisissa
häkeissä Jumalan valtaistuimen varjossa.
Linnut sanoivat: ”Kunpa veljemme
tietäisivät, miten Jumala on meitä kohdellut, jotta he halukkaasti
taistelisivat Jumalan tiellä eivätkä kavahtaisi sotimista.”
Näin Ibn Hishamin (k. 830) Muhammed-elämäkerta sekä tarjosi selityksiä
Koraanin teksteille, teki päivänpolitiikkaa että kannusti kalifin sotilaita
osoittamaan urheutta taistelukentillä.
Lähteet
Ibn Hisham
1999. Profeetta Muhammedin elämäkerta.
Helsinki: Basam Books. Käännös: Jaakko Hämeen-Anttila.
Jansen.H. 2008. Mohammed. Eine Biographie.
Verlag C.H. Beck.
Kuva 1. Uhudin taistelu. Miniatyyri vuodelta 1595.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti