tiistai 31. joulukuuta 2019

UHUDIN TAISTELU


Muhammedin elämäkerrassa saa paljon huomiota hänen kaksi ensimmäistä taisteluaan. Badrin taistelun Muhammed voitti, Uhudin taistelun hävisi. Marraskuun päivityksessä kerrottiin Badrin taistelusta. Uhudin taistelu on vielä erikoisempi, sillä sen Muhammed hävisi. Miten on mahdollista, että Jumalan profeetta kärsii tappion monijumalaisille? Eikö Jumala ollutkaan hänen puolellaan?

Vastaus löytyy Koraanista Imranin perheen suurasta. Islamilaisen selityskirjallisuuden mukaan suura mainitsee muslimien voiton Badrissa, mutta siirtyy myöhemmin puhumaan heidän tappiostaan: "Te pakenitte kääntymättä kehenkään päin, vaikka profeetta kutsui teitä teidän takaanne" (3:153). Koraanin selittäjien täytyi näiden säkeiden takia keksiä jokin sellainen taistelu, jonka muslimit häviävät. 

Kerrotaan, että taistelussa kuoli 22 monijumalaista ja 65 ansaria (auttajaa) ja hijran suorittanutta miestä. Toisinaan kokonaismääräksi tarjotaan 70, mikä on Mooseksen kirjoissa usein esiintyvä pyhä luku.  Muslimifeministit ovat käyttäneet tappioita perusteena sille, että islam hyväksyy moniavioisuuden, sillä yhteisöön jäi nyt useita orpoja ja leskiä, jotka tarvitsivat suojelua.

Taistelussa tapahtui myös ihmeitä. Muhammed pani erään sotilaan nuolella ammutun silmän takaisin paikoilleen. Myöhemmin tämä silmä osoittautui paremmaksi kuin haavoittumaton. Myös Muhammediin osui kivi, ja hän menetti oikean alaleuan poskihampaansa.  Kiven heittäjä oli Utba ibn Abi Waqqas. Taistelun tiimellyksessä tehtiin havaintoja paitsi vastustajien nimistä myös käydyistä keskusteluista, jotka sitten raportoitiin 200 vuotta myöhemmin. Muhammedin kokemat vahingot yhdistetään suuran säkeeseen 144, jossa puhutaan Jumalan lähettilään kuolevaisuudesta.

Uhudin taisteluun liittyy yksityiskohtia, jotka voi tunnistaa päivänpoliittisiksi. Sellainen on tarina, jossa Muhammed teloittaa omin käsin Muawija ibn Mughiran. Tämän kerrotaan olleen umaijadikalifi al-Malikin isoisä. Ibn Hishamin kirjoitti teoksensa valtakunnassa, jonka hallitsijoina olivat abbasidit sen jälkeen, kun nämä olivat kukistaneet umaijadikalifit. Uusille hallitsijoille sopi, että itse Jumalan profeetta oli omin käsin katkaissut kaulan umaijadien esi-isältä.

Taistelukuvauksessa on myös veijaritarinoita. Tällainen tapaus oli Usairim, joka ei taistelupäivään mennessä ollut osoittanut mitään kiinnostusta Muhammedin opetuksiin. Hän ryntäsi miekkoineen taistelun tiimellykseen ja haavoittui kuolettavasti. Kuolevalta kysyttiin: "Mikä toi sinut tänne, Amr?" Hän vastasi: "Mieltymys islamiin." Mies pääsi Paratiisiin, vaikkei ollut koskaan rukoillut.

Ibn Hisham kertoo, että Jumala lähetti Uhudin taisteluun liittyvänä ilmestyksenä kuusikymmentä jaetta Imranin perheen suurasta (3: 121–179).  Jakeissa moititaan niitä, jotka moitteen ansaitsivat.  Tappio pantiin niiden tiliin, jotka eivät noudattaneet Profeetan käskyjä. Näin häviö muuttui oppitunniksi.

Jumalan lähettiläs ilmoitti, että taistelun marttyyrit olivat päässeet Paratiisin portin luo, Bariq-virran varrelle, missä he asuivat vihreissä teltoissa ja saivat ruokansa Paratiisista aamuin illoin.  Toisaalta Muhammed kertoi myös, että Uhudin marttyyrit olivat muuttuneet vihreiksi linnuiksi, jotka asuivat kultaisissa häkeissä Jumalan valtaistuimen varjossa.  Linnut sanoivat: ”Kunpa veljemme tietäisivät, miten Jumala on meitä kohdellut, jotta he halukkaasti taistelisivat Jumalan tiellä eivätkä kavahtaisi sotimista.”

Näin Ibn Hishamin (k. 830) Muhammed-elämäkerta sekä tarjosi selityksiä Koraanin teksteille, teki päivänpolitiikkaa että kannusti kalifin sotilaita osoittamaan urheutta taistelukentillä.

Lähteet

Ibn Hisham 1999. Profeetta Muhammedin elämäkerta. Helsinki: Basam Books. Käännös: Jaakko Hämeen-Anttila.

Jansen.H. 2008. Mohammed. Eine Biographie. Verlag C.H. Beck.


Kuva 1. Uhudin taistelu. Miniatyyri vuodelta 1595.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti